binnenlansevlucht, addo nationaal park - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van mensen - WaarBenJij.nu binnenlansevlucht, addo nationaal park - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van mensen - WaarBenJij.nu

binnenlansevlucht, addo nationaal park

Door: Gerard/Anja

15 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Knysna

Zondag 10-10-2010
Anja heeft de gehele nacht niet geslapen, heeft flink lopen overgeven, heeft wel verghoging maar geen koorts in eerste instantie later toch 38,3 C. Vandaag zouden we naar het strand gaan maar dat laten we maar aan ons voorbij gaan, Anja heeft tot 09.30 nog een paar uurtjes bij geslapen en daarna wat toast genomen maar dat was er net zo snel weer uit, Ze heeft de gehele dag op bed gelegen, in de loop van de avond ging het weer iets beter en hebben we van de restjes van gisteren wat klaar gemaakt. Omdat het onze laatste avond in St Lucia was en we nog geen Nijlpaarden op straat hadden zien lopen , zijn we er nog even met de auto op uit gegaan, maar dat hadden we beter niet kunnen doen omdat het nijlpaard nog geen 20 meter van onze lodge liep en ik dacht Anja nog in een beter fotograferende positie te brengen waarbij ik een heeeeeeel klein paaltje iin het donker over het hoofd zag die zich fijn deuk draaide in de onderkant van de auto net onder het portier. De lol was snel over na de schade te hebben gezien. We hadden een kleine eigenbijdrage ((gelukkig de rest afgekocht) die we waarschijnlijk kwijt zijn.

Maandag 11-10-2010
Anja voelde zich vandaag wel iets beter, maar is nog lang niet de oude, we zijn vandaag dan ook langzaam aan gestart en eerst rustig ons ontbijt genomen voordat we naar Umhlanga rocks 15 km van Durban gingen. De trip naar Umhlanga was 220 km, je doet er dan gauw een kleine 4 uur over met stukken van 60 km per uur om even later weer een stukje 120 te mogen rijden. Na maar een keer vragen en onze beschrijving erbij tegen 13.00 uur Umhlanga bereikt, we kwamen in een nette woonwijk terecht met allemaal mooie huizen met daarom heen weer een groot hek. De beveiligingsdiensten doen hier goed werk. Nadat we aan de poort hadden verteld wie waren werden we binnen gelaten. We werden er door Dorothy opgevangen die er al 19 jaar werkte nu voor haar derde baas. Toen ze hoorde dat we uit Nederland kwamen begon ze gelijk over het WK en jammer dat we waren uitgeschakeld. Ze hadden het heel WK als een groot feest beleefd vooral de samenhorigheid van alle Zuid-Afrikaners en voetballiefhebbers uit de deelnemende landen. Ze hadden ook veel voetbal toeristen in hun lodge gehad omdat het vrijdicht bij Durban ligt. Na wat uitleg kregen we de sleutel van onze luxe kamer die erg mooi was ingericht. Ook even naar het strand gelopen (2 minuten van de lodge) maar we mochten er niet gaan zwemmen omdat er haaien voor de kust zwommen. Richting Durban was er een stand waar haaiennetten hingen en waar je wel veilig kon zwemmen. Gezien Anja nog steeds niet helemaal de oude was er voor gekozen om bij de lodge te gaan zwemmen en ’s avonds in Umhlanga rocks te gaan eten. Bij terug komst waren zaten onze buren buiten, die zaten verlegen om een praatje. Ze waren ooit van duitse afkomst maar woonde al meer dan 50 jaar in Canada. Heel wat verhalen uitgewisseld de website bijgewerkt en om 21.00 uur ons bed (morgen op tijd vliegen naar Port Elisabeth)
Dinsdag 12-11-2010
Oom 05.00 uur op ontbijt stond al klaar in de koelkast tegen 06.00 uur vertrokken om 07.00 uur moesten we inchecken en daarvoor onze auto met kleien schade weer iinleveren. Al snel de nodige stress route beschrijving was erg onduidelijk, even gestopt zaten we gelukkig op de goede weg. Waren tegen 06.35 bij Budget cars, onze auto ingeleverd de schade doorgeven, deden niet moeilijk we zouden waarschijnlijk 50 euro eigen risico moeten betalen. Door naar het vliegveld ingecheckt en 1,5 uur later zaten we in Port Elisabeth, daar een nieuwe auto opgehaald kregen nu een polo sedan ( iets kleiner dan de vorige auto) waarmee we naar Addo nationaal park zijn vertrokken. Wat een Armoede net buiten Port Elisabeth, Addo is een klein plaatsje met een groot Nat park met veel Olifanten. Eerst ingecheckt bij de lodge bij een boerderij waar ze allemaal biologisch groeten en sinasappelen telen. Om 13.00 uur zaten we al in het Nat park waar we al gelijk een schilpad op de weg tegen kwamen bij de eerste waterplaats Olifanten en bij tweede waterplaats Leeuwen verstopt tussen de bosjes en Jakhalzen die bezig waren een karkas van een Koedoe vaan het laatste vlees te ontdoen. Na 20 minuten kwamen de leeuwen ook in beweging en kwamen ook bij de water plaats. Heeeeel veeeel foto’s gemaakt. En dat allemaal binnen een uur na aankomst in het park. Nog heel wat dieren gezien zoals een hele kudde olifanten, heel wat mooie plekjes opgezocht. Tegen 17.00 uur nog even terug naar de water plaats om te kijken of de leeuwen er toevallig nog waren. Werd de straat geblokkeerd door twee schildpadden die aan het vechten waren en een grote BMW waar van de inzittende foto’s aan het maken waren. Steekt Simon die we al twee keer eerder mee in een lodge hadden gezeten zijn hoofd uit het raam Zij( Anique en Simon) hadden een upgrade gekregen voor hun auto, ik was gelijk jaloers. Zij hadden nog geen leeuwen gezien achter elkaar naar de waterplaats gereden en de leeuwen lagen weer verstopt tussen de bosjes maar naar 10 minuten kwamen ze toch weer naar de waterplaats waar we weer veel foto’s hebben gemaakt net als van de olifanten die ook weer wat kwamen drinken. Na sluiting van het park met zijn vieren wezen eten en herinneringen opgehaald van onze reis tot nu toe.
Woensdag 13-10-2010
Heerlijk ontbeten, een E-mail via de eigenaar gehad van de reisorganisatie dat we onze kosten van onze nacht in kruger terug krijgen en daarnaast konden we kiezen uit een diner of een boottocht in de volgende plaats waar we naar toe gaan. Ook zouden ze onze telefoonkosten gaan vergoeden. We hebben gekozen voor de boottocht van 3 uur wat erg mooi moet zijn. Tegen 11.30 uur waren we weer in Addo Nat Park, maar het was erg bewolkt en waar we gisteren tot twee keer toe de leeuwen hadden gezien was het vandaag uitgestorven. De geheel dag genomen om het gehele park te door kruisen, weer olifanten gezien, ook het plaatsje Colchester aangedaan daar wat leuke spulletjes voor een leuk prijs opgekocht, we blijven Nederlanders. Op de terug weg een hele kudde hartebeesten en zebra’s gezien en een verdwaalde buffel die ons niet erg vriendelijk aan keek , met de auto ook maar op een afstandje gebleven. De zwarte neushoorn die in het park in grote getallen aanwezig moest zijn had zich goed verstopt we hebben er namelijk geen een gezien. Nog even heerlijk gegeten 350 gram steak met rijst aardappels en groeten voor 8 euro. S’avonds het verslag bijgewerkt .

• 15 Oktober 2010 - 11:16

Carla Van L.:

Fijn Anja dat je je weer wat beter voelt, als ik zo lees wat jullie allemaal meemaken en indrukken opdoen, heb je nog vakantie nodig om bij te komen.
    groetjes Carla

• 15 Oktober 2010 - 11:25

De Onnies:

Niet teveel kopen, anders is jullie huis dadelijk te klein....... ach misschien heb ik nog wel een plaatsje op mijn kast!!!
    Genietet.
    Liefs Con

• 15 Oktober 2010 - 12:41

José:

Had je misschien iets verkeerds gegeten?
    Ja gerard als je geen deuk had gehad was je misschien ook wel geupgrated!!
    Ongelooflijk wat jullie allemaal zien. Al die verschillende sooorten dieren...
    ben benieuwd naar de boottocht. als een diner 8 euro kost, wat zou dan de bootreis zijn...

• 15 Oktober 2010 - 13:53

Carla:

ach wat een schattig beeld van een nijlpaard die heb ik nog niet in mijn verzameling
    heb ook begrepen dat jij heeeel creatief bent Anja
    een echte uitdaging om hem na te maken
    en dan heb je nog tot juni.dan ben ik jarig hihihi