Walvissen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van mensen - WaarBenJij.nu Walvissen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van mensen - WaarBenJij.nu

Walvissen

Door: Gerard/Anja

18 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Zaterdag 16-10-10
Na het ontbijt vertrokken, richting Sedgefield waar we de plaatselijke markt hebben bezocht, ik wist niet dat er nog steeds hippies waren in de wereld,maar het leek wel of ze zich hier hadden verzameld. We liepen al gelijk tegen kunst uit Zimbabwe aan, dit was een kunstenaar die Zimbabwe was ontvlucht , nog een maand en dan moest hij Zuid-Afrika weer verlaten. Je komt op zo’n markt vaak weer leuke mensen tegen. Als goede daad hebben we nog twee oude vrouwen met onze auto naar de Spar in het dorp Sedgefield (5 km verder op) gebracht want daar konden ze de bus nemen naar hun eigen dorp. We hadden nog een tas met toilet spullen die hebben we hun meegeven, daar zijn we dan ook weer vanaf. Tegen eind van de middag bereikten we de plaats Oudtshoorn waar we nog een koffie latte hebben gedronken en een struisvogelhamburger heb genomen, (hier zijn de meeste struisvogelfarms) maar je krijgt vaak van die grote porties, ook nu weer 2 hamburgers waar we met ons tweeën meer dan genoeg aan hadden. Sonja Bakker zou hier nog veel boeken kunnen verkopen. We werden gastvrij ontvangen in onze lodge midden tussen de bergen (Zwitserland is er niets bij), er werd nog even geregeld dat we later op de avond in het restaurant van de oude molen 1,5 km verder op wat konden gaan eten. Het eten was er heerlijk alleen het stikte er van de Nederlanders dat we het idee hadden weer in Nederland te zijn. Dat heb je soms dat er een buslading Nederlanders wordt losgelaten die zich dan ook nog allemaal willen laten horen, geef ons dan maar het Zuid-Afrikaans zolang we hier nog zijn. Terug in onze lodge de website bijgewerkt en op internet bijgehouden hoe FC Twente het tegen Kees zijn Feyenoord deed.
Zondag 17-10-10
Snel op internet gekeken of er gereageerd was, Jose en Kees, leuk al die berichtjes, Kees was wel teleurgesteld in zijn Feyenoord. Ik probeer nog wel even bij Ajax Capetown te kijken of ik een goedkoop talentje kan wegplukken voor Feyenoord. Want de salarissen die ze hier betaald krijgen zijn ook v oor Feyenoord te doen. Kees we zullen ons verrassing gezicht opzetten als we thuis komen en René ons de afgemaakte badkamer laat zien. Jose waar precies gaat Bart naar toe in Duitsland ? Want hamburg lijkt me ver fietsen. Na een heerlijk ontbijt de Swartpas opgegaan en op het hoogste punt foto’s gemaakt en weer terug gekeerd naar Oudtshoorn. Anja heeft de berg opgereden gravel road en soms erg smal (weer een overwinning op haar zelf) en ik heb de auto weer veilig beneden gebracht. Anja heeft de rest van de dag gereden, maar in Oudtshoorn moest ze rechts afslaan bij een groen stoplicht, ze dacht geen tegemoet komend verkeer te krijgen,maar dat was niet zo, we werden bijna aangereden. We stonden nog maar net in het parkeervak of we werden klem gereden door de politie, die had achter ons gezeten en precies gezien wat er gebeurd was. Anja kreeg een waarschuwing wegens niet goed uitkijken van een uiterst vriendelijke politieagent. Later kwamen we de vrouwelijke agent die ook in die auto zat weer tegen bij de drogist, waar we strepsils voor Gerard hebben gekocht want nu heeft hij een zere keel. Ze vroeg waar we vandaan kwamen, ze had een jaar als Aupair in Zwijndrecht gewerkt , it’s a small World. Vanuit Oudtshoorn naar lady Smith gereden, latte gedronken en de pas overgestoken naar Swellendam, waar we nu in onze lodge zitten.
Maandag 18-10-2010
Vandaag vroeg vertrokken naar het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika Agulhas hier komen de Atlantische en Indische oceaan samen. De zee was er erg wild en er waren geen walvissen waar te nemen maar dat wisten we ook daarvoor moesten we naar Hermanus toe. Via 45 km gravelroad (het leek af en toe wel een rallyrace, ik mocht vandaag weer rijden) zijn we in Kelders terecht gekomen waar er 8 walvissen zwommen, zo’n 25 meter uit de kust. Hier hebben we heerlijk zitten te genieten. Ook nog even Hermanus aangedaan geen walvis te bekennen, vroeg in de ochtend was er wel een moeder met jong gesignaleerd. Dus in Kelders hadden we toch maar weer geluk gehad en vooral als je ze zo dicht bij ziet ga je het ook maar gewoon vinden. Na koffie te hebben gedronken doorgereisd naar Stellenbosch waar we momenteel zitten in de wijngaard, jammer dat we geen wijn lusten. Morgen op naar onze laatste plek in Cape town waar we nog drie dagen verblijven.
John het betalen met kralen is sinds de invoering van de rand afgeschaft, Naomie Cambel schijnt nog wel in stenen betaald te krijgen (bloed diamanten) maar dan moet je weer verantwoording voor het in het gerechtshof gaan afleggen en dat is weer allemaal zo omslachtig.
Carla de nijlpaarden die wij in de verkoop hebben op de kerstmarkt zijn wel wat kleiner dan die op de foto en zien er wat anders uit. Maar we sturen wel een foto op als we terug zijn in Nederland en je kan nog via de website ook nabestellen.
Dat was het weer van uit een warm Stellenbosch

• 18 Oktober 2010 - 20:18

Fam. Lesscher:

Walvissen geweldig!!
    Voor de wilde dieren ga je naar de dierentuin (ik weet dat het daar anders is) maar voor walvissen... echt super.
    Wat ik nog aan het eind van je bericht mis is ot mon.
    Nou tot horens.

• 19 Oktober 2010 - 10:45

Conny:

Geniet van de laatste dagen in Suidelik Afrika ....
    Kus Con

• 19 Oktober 2010 - 10:47

Conny:

Oja en trek warme kleren aan bij thuiskomst!!!!

• 19 Oktober 2010 - 11:21

Kristel:

Wauw, wat een mooie dingen maken jullie mee. Al die wilde dieren en natuurlijk de verhalen van de mensen.
    Ik krijg er ook weer de reiskriebels van;)
    Veel plezier en geniet nog van de laatste dagen!

• 19 Oktober 2010 - 12:59

Mirjam:

Lieve Anja en Gerard,
    Nu voor het eerst lees en kijk ik naar jullie prachtige verhalen/foto's/filmpjesTeveel om in een keer allemaal te lezen en te zien. Ik moet het in etappes gaan doen. Ik ben ook heel benieuwd naar jullie verhalen straks als jullie weer thuis zijn. Ik wens jullie nog heel veel mooie en leuke ervaringen!! En Anja, knap hoor hoe je het allemaal doet, rot voor je dat je ziek was/bent. Heel veel liefs ook van Paul, Mirjam.

• 19 Oktober 2010 - 14:09

Susanne:

Ha Anja en Gerard,
    wat een belevenissen allemaal! Dat wordt vast een heeeeeel dik fotoboek! Geniet van jullie laatste daagjes in het -warme!- Afrika!! Hier ist koud....
    Heb je de bloukransbrug gemist Gerard??!!

• 19 Oktober 2010 - 15:11

Trudy:

Het is echt fantastisch volgens mij daar in afrika wat is de tijd snel voorbij gegaan maar eerst nog lekker een paar dagen genieten. Maar dat gaat natuurlijk prima lukken als ik jullie avonturen lees.
    Groeten trudy

• 20 Oktober 2010 - 08:26

Johan En Joke:

wat een belevenissen daar in afrika.Het is wel voorbij gevlogen,die weken. het is hier koud en nat.
    Dus pak je dik in als je terug komt.

gr. johan en joke

• 20 Oktober 2010 - 12:26

Carla V.L.:

Hoi Hoi, door jullie verhalen krijg ik ook zin in vakantie, geniet van de laatste dagen en Anja ik spreek je weer in Nederland, welkom thuis en heb de paraplu maar bij de hand, groetjes Carla van Lichtenburcht