eindelijk internet , de eerste week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van mensen - WaarBenJij.nu eindelijk internet , de eerste week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van mensen - WaarBenJij.nu

eindelijk internet , de eerste week

Door: Gerard/Anja

07 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hier dan ons tweede bericht uit zuid Afrika, na een korte nacht stond 01-10 om 09.00 uur de auto Toyota Carolla al klaar bij de lodge waar we zaten. We wilde net met de papieren beginnen en daar stond ook Tony voor onze neus om uitleg te geven over de reis wat en wel niet te doen. Auto helemaal nagelopen ieder krasje in kaart gebracht, want anders wordt het later betalen. Tony vertelde dat zuid Afrika het land van de fooien was. Overal waar je gaat parkeren wordt er op je auto gepast natuurlijk tegen betaling. Hij heeft uitgetekend hoe we het makkelijkst de stad uit konden komen. Wij al gelijk verkeerd gereden, maar snel kunnen keren. Op zijn advies naar Pick en Pay in Jo-Burg gegaan om een verloop stekker te halen want van de wereld stekkers die we bij ons hadden paste er geen een. Anja meteen nieuwe broeken gekocht want we wisten ook nog niet wanneer we onze koffer weer zouden krijgen. Na een uur rijden kwam Anja er achter dat we onze Jassen in de lodge hadden liggen. Dat zou s’avonds weer bellen worden in de hoop dat ze wilde opsturen op onze kosten .Via allerlei plaatsen kwamen we na de middag in Dulstroom aan het leek wel oud Amsterdam met alle die leuke huisjes. Na de koffie snel verder want we wilde voor donker op de plaats aankomen. Keurig de beschrijving gevolgd het laatste stuk werd in kilometers aangegeven. Maar na 11 km zou er een afslag zijn, na 19 km nog geen afslag, waarschijnlijk Zuid-Afrikaanse kilometers. Eindelijk na enkele keer vragen toch de lodge gevonden. Geweldig uitzicht mooie kamer, maar het allerbelangrijkste onze koffer was gearriveerd 3 uur eerder uit Jo-burg aangekomen dan wij zelf. De volgende keer plak ik mezelf ook een streepjes code op om zo sneller op de plaats van bestemming te zijn.

Zaterdag 02-10-10 hebben we de panorama route gereden en verschillende lookouts aangedaan net als de rest van de andere toeristen die ons volgde. Een aantal leuke contacten op gedaan, nog even over het geweldige voetbal van Nederland op het WK gesproken met een echte Bafanna Bafanna kenner. Aangegeven dat we ons schaamde voor de laatste wedstrijd,maar hij zat nog met een groter trauma , hun ploeg was als eerste uitgeschakeld op het WK. Zo heeft iedereen weer zijn eigen verdriet. Als laatste pelgrimsnest aangedaan, na alle WK poppetjes te hebben verdeeld onder de plaatselijke bevolking koffie gedronken, maar de meeste mensen zaten aan het bier een rugby wedstrijd te bekijken met de zelfde beleving zoals wij Brazilië Nederland hebben bekeken. We hebben daarna nog flink doorgereden om voor donker weer in de lodge te zijn. Hopelijk geen snelheidsbekeuring opgelopen, op de eerste dag werden we 3 keer op snelheid gecontroleerd. Misschien kunnen de Nederlandse agenten hier in opleiding gaan als ze hun bonnen quoten niet halen. ‘s Avonds weer heerlijk gegeten, de eigenaresse was iets minder gestrest als de dag ervoor, het leek wel fauwelty towers. Ze vloog als een dolle door het restaurant heen, had het personeel de dressing net op tafel gezet haalde zij hem weer weg, werd het weer door het personeel neergezet haalde zij het weer weg. Kreeg ze te horen dat er een salade geserveerd zou worden kwam ze de dressing weer op tafel zetten. Ze gaf toen ook aan erg gestrest te zijn, en nu probeerde om overal controle over te houden.
Zondag 03-10-2010
Op tijd opgestaan op zoek naar de apen alleen maar vogels gezien rondom de lodge, na het ontbijt auto in gepakt naar Hazyvieuw gereden boodschappen gedaan (alle winkels waren open) en een voorraad drinken gekocht want dat wordt de komende dagen lastiger met weinig winkels in de buurt. Van uit Hazyvieuw naar penzulu wildpark gereden, ook nu weer eens te ver gereden omdat we vertrouwden op de mee gegeven beschrijving. Gelukkig was er iemand zo vriendelijk om ons voor de ,poort van het park af te leveren. We waren er veel te vroeg we konden nog niet inchecken. Maar al snel konden we toch ons huisje wat op hoge palen stond gaan bekijken , nu ook weer een mooie accommodatie van alle gemakken voorzien. Er waren ook een aantal uitkijk punten op 6 meter hoogte gemaakt waar mee je een mooi overzicht op het park had, niet te hard schudden of de hele toren begon te bewegen. Om drie uur was de high tea klaar , nog even een duik genomen in het steen koude water , buiten temperatuur loopt in de loop van de dag loopt erg op met soms uit schieters van 36 c. s’Avonds rond het kampvuur met de andere gasten ( 1 zuidafrikaans stel op huwelijksreis, dat is weer eens wat anders dan Egypte en 2 Nederlandse stellen) hebben we ons te goed gedaan aan zuid Afrikaanse kost.
Maandag 04-10-10
Om 05.45 uur op en dat noemen ze dan vakantie, vannacht erg warm geweest, je hoorde van iedereen dat ze slechter geslapen hadden. Na de koffie om 06.30 op wandel safari gegaan, veel sporen gezien maar geen beesten tot we dicht bij de waterplaats kwamen. Hier werd het even goed uitkijken uit de wind te blijven omdat een grootte buffel wat woest om zich heen zat te kijken. Wij er in een groot ronde om heen om zo uit de wind te blijven, waren ze weer verdwenen, even later zagen we ze nog een keer. Hier kom je niet graag mee in aanraking. Eenmaal terug in het kamp wat gegeten en het reisverslag bijgewerkt, vanavond weer op gamedrive van 3,5 uur op zoek naar de big five. De middag gebruikt om te relaxen (vakantie is hard werken) om na de high tea op game drive te gaan. We waren nog maar net het park binnen of we stonden oog in oog met twee neushoorns. Als alle geschoten foto’s kogels waren geweest hadden we als avond eten neushoornvlees gegeten. Nog maar net bekomen van de neushoorn of de giraffe stond naar ons te kijken van wat komen jullie nu weer doen. Het was niet op te noemen wat we in korte tijd zagen. Alleen de leeuwen stonden nog op het programma. Via de headset van de bestuurder kregen we door dat een cheeta een nyala te pakken had gekregen en vlak langs de weg lag om deze op te peuzelen. Wij er ook naar toe om daar ook foto’s van te schieten. Ook nog een olifant achter ons aangehad geintje van de chauffeur om te kijken hoe stress gevoelig we waren. We zijn wel geslaagd want we zijn rustig blijven zitten, anders kon ook niet want uitstappen was niet zo goed voor je gezondheid. In donker nog op zoek geweest met een grote lamp op de auto naar de leeuwen, maar die hadden zich goed verstopt. Resultaat van de BIG 5 Neushoorn, olifant en buffel gezien, het luipaard en de leeuw laten nog even op zich wachten. Na het eten zijn we gaan slapen want we moesten de volgende dag weer vroeg op om in het Krugerpark de BIG 5 te kunnen spotten.

• 07 Oktober 2010 - 16:01

Gea Mensen:

hallo gerard en anja

Gerard smijt anja daar niet voor de leeuwen hé, want je hebt al een keer een poging gedaan heer onder het stroom te zetten in australië.
    Dus anja blijf op je hoede met die broer van mij.

Luitjes geniet lekker van julie vakantie en ik vind het leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven.

Gr Gea

• 07 Oktober 2010 - 16:52

Conny En John:

Heerlijk even wegdromen naar Afrika na de drukte van alledag! Even met de ogen dicht op zoek naar de Big 5! Heel wat anders dan het wild wat ik hier tegen kom!!!
    Genietet!

• 07 Oktober 2010 - 17:52

Peter:

Hé, hebben jullie na jullie zin?
    Gelukkig hebben jullie de koffer weer terug.

De foto,s zijn mooi! Wel hele aparte bloemen.

Ik wens jullie een fijne vakantie en geniet ervan.

Groetjes,
    Rita en Peter

• 07 Oktober 2010 - 19:27

Kees Oosterwijk:

haha mooie foto's, volgens mij zag ik ergens kniepertjes!
    Ziet er weer mooi uit allemaal

• 07 Oktober 2010 - 20:13

Susanne:

Nou, dat gaat vast goed komen met die Big-5. En anders ken ik nog wel een leeuwenfamilie...

• 08 Oktober 2010 - 11:20

Carla V.L.:

Prachtige foto's en een leuk verslag, doet me ook verlangen naar vakantie, Als je geen apen tegenkomt ken ik er nog wel een paar.

Groetjes Carla

• 08 Oktober 2010 - 19:24

Erik, Melanie En Fra:

Wat een avonturen al.Leuk om te lezen!
    Hopelijk gaan jullie nog vele mooie dieren zien en wij hopelijk de foto's
    Genietse,
    groetjes Erik, Melanie en Frank

• 09 Oktober 2010 - 11:12

Jose:

Hoi, eindelijk kan ikweer bij mijn mail, het blijft een gedoe met onze computer.
    Wat fijn dat de koffer er is, dat is wel heel apart een koffer die vooruit vliegt.... Leuk om zo'n uitgebreidt verslag te lezen. Lijkt me ook wel een spannend land!
    En inderdaad het lijken wel kniepertjes; is het toch niet twents of drents of hebben de hollanders het meegenomen naar Afrika?
    Geniet ervan, groetjes José