Het Andes gebergte - Reisverslag uit Quito, Ecuador van mensen - WaarBenJij.nu Het Andes gebergte - Reisverslag uit Quito, Ecuador van mensen - WaarBenJij.nu

Het Andes gebergte

Door: Gerard

20 September 2008 | Ecuador, Quito

Donderdag 18 september Quito - Saquisilí - Chugchilán Vanochtend zijn we om 08.00 uur opgehaald door onze chauffeur want we gaan vandaag Saquisilí. We merkten beiden wel dat we weer op hoogte zaten. Anja was duizelig en ik had last van hoofdpijn. Ook het drukke programma van de Galapagos speelt ons wel parten. Onze koffers hadden we gisteravond al weer ingepakt. Twee tassen achter gelaten in het hotel want dat zijn we de komende dagen toch niet nodig. Om 07.00 uur op voor ons ontbijtje. De chauffeur stond om 08.00 uur voorons hotel na anderhalf uur rijden kwamen we in Saquisili aan. Deze kleurrijke markt in Saquisilí is één van de mooiste en zeker grootste authentieke indianen markten van Ecuador. De mensen kwamen van heinde en verre naar de markt gelopen of gereden met hun hoog in de bergen verbouwde of gemaakte producten, hun dieren, of andere spullen, waarmee ze soms al uren onderweg waren. De markt begon dan ook heel vroeg in de ochtend (vooral de dierenmarkt) en is rond het middaguur op zijn einde. Wij kwamen om 09.30 uur op de markt aan, voor het eerst lama’s in de verkoop gezien. Weer de nodige spullen gekocht waaronder mijn tweede hoed, wat zal ik er weer mooi bijlopen als ik in Nederland terug ben. We liepen ook nog twee oude bekende tegen het lijf Giuseppe en Anna uit Italie Na lekker rondgestruind te hebben over de uitgestrekte markt, hebben we wat broodjes gekocht voor ons en de chauffeur die trouw de wacht hield bij de auto. Onze tocht voorgezet naar Chugchilán onderweg nog gelucht met de chauffeur in een lokaal eettentje. We waren de enige toeristen wat ook wel wat bekijks gaf. Met ons drieen voor in totaal 6 dollar gegeten (soep , rijst met kip en een drankje wat we hebben laten staan omdat het met kraanwater was aangemaakt). We moesten nog anderhalf uur over een hele slechte weg door de bergen heen waar de nevel erg laag hing en je soms maar weinig zag. Anja heeft op sommige gedeeltes mijn hand fijn geknepen. Maar gelukkig wist onze chauffeur goed de weg om 15.15 uur kwamen we bij Mama Hilda aan die ons ook al stond op te wachten. De kamers zien er mooi uit, we zitten in een kamer met ook nog een bovenverdieping waar vier stapelbedden staan. Na wat te hebben rond gekeken hebben we warme chocolade melk gedronken. Het is best wel fris aan het worden, we hebben dan ook gevraagd of ze de houtkachel in ons kamer wilde aansteken. Buiten is de nevel op ons dak neergedaald. Van onze buren bergreep ik dat het de afgelopen twee dagen goed weer is geweest. Hopelijk is het dat morgen ook weer. Nog even kort ken en Jilian uit Australie gesproken en wat verhalen uitgewisseld zij gaan nog naar de Galapagos en zij waren al in het regenwoud geweest. De Amerikanen die we spraken hadden een GPS bij zich en konden me laten zien dat we boven de 10000 feet zaten (3400 meter)

Vrijdag 19 september Chugchilán - Quilotoa - Chugchilán Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan de krater van Quilotoa. Het dorpje Quilotoa (op zo’n 3.890 meter) is gelegen aan de rand van een adembenemend kratermeer met azuurblauw water (zo’n 250 meter diep!). De kleur van het meer kan trouwens wel eens verschillen, soms is de kleur meer geel of groen. In ons geval was het groen maar de zon de het meer op verschillende plaatsen anders kleuren. Dit komt door de chemische processen die plaatsvinden diep in deze nog werkende vulkaan. We hebben een heel klein stukje rond het meer gewandeld (het hele rondje nam 4 uur in beslag en dat was niets voor ons want we zijn tenslotte op vakantie en moeten ook tot rust komen. Het afdalen naar de krater was nog een grotere opgave (1/2 uur naar beneden en zeker 1 tot 1 1/2 uur terug naar boven en met onze conditie zeker 2 ½ uur naar boven toe.
Het stukje om de krater heen was al een zware opgave op die hoogte.. Op het marktje nog enkele warme sjaals gekocht. De chauffeur stelde voor dat we de alternatieve route met de auto konden nemen 5 uur over hobbelige wegen smalle bergpaadjes, wij vonden de 1 ½ uur terug over de hobbelig weg die we gekomen waren genoeg. De middag gebruikt om wat te rusten en aan het reisverslag te werken. Het op je werk zijn is soms minder vermoeiend dan al het reizen en al die mooie momenten in je op nemen. Terug bij Mama Hilda heeft Anja wat gelezen en heb ik traditionele manier de was gedaan, inzepen met een borsteltje op een soort was bord boenen, maar het was daarna wel schoon en ik versleten. Tegen de avond nog werd er door kinderen uit het dorp een dans uitgevoerd, dit was leuk om te zien en op het eind werden we ook uitgenodigd om mee te dansen. Ik kan je vertellen dat het op een hoogte van 3400 meter niet meevalt en er leek geen eind aan het liedje te komen.

• 20 September 2008 - 18:31

Erik En Melanie:

Wat een belevenissen!
    Geniet ervan.
    In Nederland mooi weer!
    We genieten van een mooie nazomer!
    Tot snel in de Magnolia,
    Groetjes Erik en Melanie

• 20 September 2008 - 19:12

Joke En Johan:

tis prachtig wat jullie allemaal zien en gezien hebben. Lijkt me fantastisch. Ben benieuwd naar de foto's.
    Wij gaan vanavond in Gala naar naar de opera "Palos". (geintje)
    We gaan morgen, zondag, naar Gaby en Saskia. Debbie gaat mee.
    groetjes

• 21 September 2008 - 09:44

Jolanda:

Hoi Anja en Gerard,

heb eindelijk tijd (genomen) om jullie reisverhaal te lezen. Ontzettend leuk geschreven! krijg er zelf een echt vakantiegevoel van. Jeetje, wat een indrukken... een geweldige ervaring! Geniet ervan!

Hartelijke groeten uit Gouda,
    Jolanda

p.s. coca-thee helpt goed tegen "hoogte"-ziekte. daar legaal, hier helaas niet....

• 21 September 2008 - 11:00

Jose:

Hoi,

Ben benieuwd naar foto's van het andesgebergte. Naast de prachtige dierenfoto's (sommigen zijn vlgs mij goed genoeg voor in een boek).
    Leuk om zo ook wat van de inwoners van zo'n land mee te krijgen!
    Nog veel plezier in de laatste week, maar of jullie uitgerust thuiskomen.....?
    Jose

• 21 September 2008 - 18:46

Kathleen En Ben:

Geweldig gerard, wat een mooie fotoos, en wat vertellen jullie mooi en veel over de vakantie. We zijn jaloers, Kathleen en ik moeten het doen met een weekendje Friesland.....