weer thuis - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van mensen - WaarBenJij.nu weer thuis - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van mensen - WaarBenJij.nu

weer thuis

Door: Gerard

06 Oktober 2008 | Nederland, Dordrecht

Vrijdag 26 september Yuturi Lodge - Coca - Quito
Om 04.30 uur werden we door onze wekker gewekt, de kaars in toilet brandde nog steeds die we de avond er voor aangestoken hadden. Een kwartier later hadden we ook stroom en dus licht in ons huisje. Om 05.30 vaarde de boot bij de lodge weg. Twee uur later zouden we bij Monkey eiland aan komen waar we 40 minuten hadden om op zoek te gaan naar apen . We kwamen inderdaad twee uur later aan maar omdat het nogal zwaar weer was geweest de afgelopen dagen was er heel wat grond weggespoeld wat het bezoeken van het eiland wel bemoeilijkte. Via boomstammen zijn we naar boven geklommen om ons een weg door de modder banen. Na 40 minuten hard werken, want door modder lopen is hard werken, geen aap gezien. Onze weg weer proberen terug te vinden, maar onze gids raakte het spoor bijster en dus 20 minuten heen en weer gelopen. Met behulp van de kompas van Chris en een goed richtingsgevoel van Sandy de boot weer gevonden. We waren op geen 25 meter van de boot geweest 20 minuten daarvoor maar een paar omgewaaide bomen hadden onze gids in verwarring gebracht. Hij had ons ook een paar keer achter gelaten om de weg te vinden en had apen gezien. Leuk voor ons want wij hadden geen tijd meer om er te gaan kijken. De 25 minuten extra maakte dat we krap in onze tijd kwamen te zitten om ons vliegtuig op tijd te halen. Terug in de boot werd vol gas gegeven en er werd druk met de vliegtuig maatschappij gebeld dat wij samen met de Australiërs nog 5 minuten voor de sluiting mochten inchecken. In Ecuador wordt er zo wie zo later dan in Nederland ingecheckt. Als ontbijt kregen we koffie twee eieren een broodje en banenchips. Om 10.40 kwamen we in Coca aan snel onze kleding die onder de modder zat gewisseld. Het duurde nog wel even voordat onze koffers van de boot aan wal kwamen maar we moesten ons geen zorgen maken we kwamen heus op tijd. Ik dacht snel even een handje te helpen sprintte de loopbrug af, pakte mijn koffer en verdraaide mijn knie.. Maar door de druk dat we op tijd moesten zijn opdat moment weinig pijn gevoeld. Koffers in de pickup truck gegooid en op naar het vliegveld waar we 10 minuten voor sluiting aankwamen. Onze gids heeft de papieren geregeld, wij waren wel de laatste die incheckte. Het vliegtuig waar we onze terugreis naar Quito vervolgde was heel wat beter dan de oude fokker van de maandag ervoor. Normaal zouden we om 18.00 uur weer in Quito zijn nu kwamen we om 12.00 uur aan. Onze gids had ook geregeld dat onze chauffeur weer keurig voor ons klaar stond en ons naar hotel San Francisco de Quito, (Sucre 217 y Guayaquil) bracht, waar we onze laatste nacht konden door brengen.
Volgens de beschrijving zouden we een eenvoudig hotel krijgen, gelegen in het oude centrum van Quito. Het hotel was gehuisvest in een oud-koloniaal pand met veel hout en een patio in het midden met galerijen rondom. Dit gaf veel sfeer en was veel mooier dan we hadden gedacht .’ s Middags zijn we het oude centrum van Quito gaan verkennen. Dit deel van de stad staat op de lijst van Wereld Erfgoed en er is hier veel te zien aan koloniale huizen, kerken en straten. Bijvoorbeeld op het Plaza de la Independencia is het presidentiële paleis. Niet ver daar vandaan is het Plaza de Santo Domingo, waar de prachtige kerk Iglesia de Santo Domingo te bezichtigen is, waarin de Spaanse architectuur nog volop is te herkennen. We hebben de nodige foto’s geschoten en de knuffel die Lisa ons had meegegeven aan een klein kind bij moeder achter op haar rug gegeven. Moeder en kind vonden het erg leuk en waren erg dankbaar. Midden in het park waar een oud vrouwtje lollies verkocht een kwart van haar voorraad opgekocht zag Anja van haar ooghoeken een groene Kolibrie de nectar van de bloem drinken. In de wereld winkel nog een kalender gekocht en ons hotel weer opgezocht. De avond zouden we uit eten gaan in de stad maar het was de laatste tijd onrustig (berovingen in de avonduren) wat ons heeft doen besluiten om in het restaurant, gelegen op het terrein van de het hotel, wat te gaan eten. Voor 12,50 dollar pp (8,75) euro ons weer helemaal volgegeten.
Zaterdag 27 september vlucht Quito - Amsterdam Om 06.00 uur stond de chauffeur weer voor ons klaar, snel wat uit de koelkast gehaald want we hadden recht op een ontbijt. De receptie wilde ons eerst nog 44 dollar laten betalen maar hem duidelijk gemaakt dat we geen schulden hadden. Hij nog snel in de computer gekeken en zag dat hij zich vergist had. De chauffeur blij gemaakt met Anja haar schoenen, want wat we niet meer nodig waren hebben we weggegeven om zo onze extra ruimte te hebben voor souvenirs. Het was zo rustig in de stad dat we binnen 20 minuten op het vliegveld waren. De dag ervoor bij een uur overgedaan. Op het vliegveld Shannon weer gezien die ook weer naar Nederland ging. Nog snel via Internet de krant gelezen om ook de tijd van wachten door te komen. Op de afgesproken tijd zijn we vertrokken voor een vlucht van 12,5 uur met tussen stop in Bonaire. We dachten er in Bonaire even uit te kunnen voor 45 minuten, maar 5 minuten voor de landing kregen we te horen dat we er niet uitmochten. Dit gaf de nodige consternatie want de meeste hadden de sanitaire stop op Bonaire gepland. Vliegtuig stond stil en niemand mocht naar het toilet, pas na de bijvullingen de controle van de marechaussee die de toilet met spiegeltje doorzocht op drugs achtergelaten door het grondpersoneel. Maar er werd niets gevonden waarna er een run was op het toilet. De rest van de vlucht doorgekomen met lezen en films kijken totaal een uur geslapen.
Zondag 28 september Aankomst Schiphol Om 05.50 uur stond het vliegtuig aan de gate en stond aan het einde van de slurf al marechaussee met de honden klaar en nog geen 50 meter verder werden we door de douane opgewacht om onze paspoorten te laten zien. Bij de koffers stond ons nog een verrassing te wachten de koffers moesten nog door de scanner heen. Maar bij de Uitgang stond Marleen en Alfred ons op te wachten om ons naar huis te brengen. Onderweg ons verhalen verteld en om 07.00 uur weer heerlijk thuis en om 08.00 ons eigen heerlijke bed ingekropen.
Thuis
We willen iedereen bedanken voor de berichtjes op de site, we keken er steeds naar uit om een internetcafé te vinden en genoten dan ook van jullie berichtjes. We zijn druk bezig met het sorteren van de foto,s 5000 wat niet meevalt.

we hebben we er ook een filmpje opgezet van de dolfijnen waar we mee hebben gezwommen.