jungle - Reisverslag uit Coca, Ecuador van mensen - WaarBenJij.nu jungle - Reisverslag uit Coca, Ecuador van mensen - WaarBenJij.nu

jungle

Door: Gerard

26 September 2008 | Ecuador, Coca

Maandag 22 september Quito - Coca - Yuturi Vanochtend werden we opgehaald van het hostal en naar het vliegveld gebracht voor de vlucht van ongeveer een half uur van Quito (Andes, 2.900 m) naar het oliestadje Coca (Regenwoud, 400m) en als het helder was geweest hadden we een hele mooi de overgang van de Andes naar het regenwoud kunnen zien. Maar helaas slecht weer op Coca waardoor we niet op tijd konden vertrekken 1 ½ uur vertraging, het vliegtuig waarmee we moesten vliegen was een Fokker 28 van IROQ. Het was wel te zien dat het een oud vliegtuig was ( had er ook een keer mee in Zimbabwe gevlogen en toen was het voor de terug weg stuk zodat we toen met een andere maatschappij en vliegtuig zijn gevlogen). Het was in de kleuren van Fc Barcelona gespoten. Vlak voordat we in Coca gingen landen was het erg bewolkt maar de landing was perfekt. Onze gids Euordo van Yuturi Lodge. stond ons al te wachten. We zonden naar het hostel worden gebracht waar we nog op drie ander gasten moesten wachten die een uur later dan ons zouden komen met het vliegtuig uit Quito. We hadden al kennis gemaakt met Sandy en katherina uit Australie. Het plaatsje Coca is een (nog geen 40 jaar oud) oliestadje, dat gelegen is in voorheen primair regenwoud en gesticht is door de oliemaatschappijen die in dit gebied een enorme impact hebben gehad en helaas nog steeds in toenemende mate hebben. Na een uur werd ons duidelijk dat het met de andere gasten later zou worden. We kregen wel aal vast een lunch aangeboden die we anders op de boot zouden hebben genuttigd. De tijd doorgekomen met het schrijven van het verslag maar ik bleek daar ineens draadloos internet verbinding te hebben op mijn gemak de site bijgewerkt de krant gelezen. Net toen ik wilde vragen of ik even de stad in kon om postzegels te koppen kregen we het sein dat we konden vertrekken met de andere gasten kon het wel morgen worden, want het was slecht weer in Quito, wij hadden nog geluk gehad dat we konden vertrekken. Ook ging nog enkele stamleden en twee uit Argentinië gemigreerde broers met hun herdershond mee. We zijn met de gemotoriseerde kano via de rivier de Napo in 3 ½ uur naar de Lodge gevaren maar onderweg is onze speedboot het ging best hard 3 keer vast gelopen door de lage water stand wat extra tijd koste de hele trip was ongeveer 125 kilometer. Er werd gestopt en ons verteld dat de boot het laatste stuk niet over de ondiepe rivier kon en dat we onze bepakking moest achterlaten die werden met kano,s opgehaald en dat we nu nog 45 minuten in een hoog tempo door de jungle moesten. Want we moesten voor donker bij de lodge zijn. Het eerste stuk op het hoge tempo na ging nog wel, maar de laatste 15 minut

• 28 September 2008 - 08:50

Jose:

Ik kom er nu pas achter dat er weer wat op de site staat. De andere keren kregen we een berichtje. Ik was er zelf vanuit gegaan dat het in de jungle wel niet zou lukken om wat te schrijven.
    Maar wat een indrukken. Die hoge vochtigheid lijkt me wel zwaar, je kunt je er soms echt naar van voelen. Weet jik nog van SriLanka.
    Vandaag weer thuis, dat zal toch ookwel even wennen zijn.